Perspektiver på skolevægring!
september 15, 2019
by Mette Graves
Perspektiver på skolevægring!

”Ramt af skolevægring: Flere børn magter ikke at gå i skole” – Sådan lød overskriften på en artikel skrevet i Politiken og bragt 24.september 2018 

Jeg bliver vildt snerpet på børnenes vegne!
Vi kan simpelthen ikke være bekendt at italesætte skolevægring som noget, man kan blive ramt af.
Influenza bliver man ramt af. Og det smitter. Vi bliver ramt af en virus og bum, så har vi influenza.
Men skolevægring er IKKE noget man rammes af!

Skolevægring starter med at børnene fravælger skolen som fysisk opholdssted for læringsprocesser.
Eller
Skolevægring kan starte med fravær fra skolen af andre årsager end fravalg af skolen..

Lad os ændre vores italesættelse af skolevægring som ”noget man rammes af” og i stedet søge at få skolefravær eller skolevægring til at give mening.

I stedet for at italesætte skolevægring som et fravalg, så er og bliver det også et tilvalg om at forblive de rammer, der forbindes med hjemmet, Fritidsordningen, eller andre steder, hvor barnet søger hen som ”home-base”.

Børns tilvælger ALTID det, de følger sig knyttet til, og som har størst betydning for dem. Derfor kan vi godt regne med, at skoleværing giver mening for vores børn, hvis vi spørger dem. Dyb mening.
Børn og mennesker generelt slipper de steder, som de ikke oplever sig knyttet til.

Når vores børn fravælger skolen er det et udtryk for, at lærerne, kammeraterne, aktiviteterne og selve det at tilegne sig læring betyder mindre for barnet end det, som får børnene til at holde sig i hjemmet eller andre steder.

Jeg har mødt forældre, der har modtaget råd fra eksperter om, at de skal kræve af deres barn, at det kommer i skole. Presse det. Endda sørge for at transportere barnet trods gråd, skrig og håndgemæng.
Med hvilken effekt?! ….
Så har vi et barn, som skolen skal fastspænde, for ellers løber det væk fra skolen – Jamen vågn nu op!
Tænk hvis nu, at barnets reaktioner giver mening?
Tænk hvis nu at barnet reagerer naturligt på dét, det oplever i sit liv!

Der ER som regel altid en god grund til at børn gør, som de gør.
Der ER som regel altid en god grund til at mennesker, tænker, føler og reagerer, som de gør.
Når voksne tænker tilbage på deres egen barndom, var der som regel også en god grund til, at de selv gjorde, som de gjorde.

Få i stedet børn til at ønske skolegang. Gør skolen menneskelig.
Det er mennesker, vi knytter os til og ikke institutionen som begreb eller bygning. 

Hjælp børn med at genfinde deres nysgerrighed og kreativitet.
Hjælp dem med at skabe de varme nærende, voksne relationer i skolen
Ingen knytter sig til en institution!
Bag institutionen står der altid mennesker, levende mennesker af kød og blod.

Lad børn opleve, at vi er nysgerrige på deres bevæggrunde.
Lad os støtte ro i deres system, så de får adgang til at folde deres fulde potentiale ud.

Ingen af os kan lære, når vores system er i alarmberedskab.
Ingen af os ønsker at befinde os et sted, hvor vi er i konstant alarmberedskab.
Det er menneskeligt at have det sådan.

Så lad være med at kortslutte børnenes alarmsystem og øge deres produktion af stresshormoner.

Skab en kontekst hvori, de har mulighed for at opleve ro.
Når vi er i ro, har vi adgang til vore fulde potentiale.

Hvis vi skal få børn i skole – og dermed opnå færre skolevægrende børn, så er det børn ønske om at ville i skole. Vi må blive klogere på deres intention og succeskriteriet må være at børn for et ønske om at vælge skolen til.
Vi må være dem, der kan perspektivere deres tanker, følelser og handlinger og hjælpe dem med at få fravalget og tilvalget til at give mening.
Derefter vil det kræve tillid, mod og masser af viljestyrke hos et barn, at gøre skolen til et konstant tilvalg.
Hver gang jeg har mødt et barn, der ikke ønskede et fysisk fremmøde i skolen har barnets valg af fravælgende og tilvælgende adfærd altid givet mening. 

Få skolevægrende børn og ikke mindst forældre, professionelle og andre børn i skolen til at give mening.

Skolevægring kan aldrig isoleres til individniveau!

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-24-ramt-af-skolevaegring-flere-born-magter-ikke-at-ga-i-skole

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Èt betydningsfuldt svar – Når dit barn er angst og bange for at miste til døden

Èt betydningsfuldt svar – Når dit barn er angst og bange for at miste til døden

Vi ved rent faktisk først med sikkerhed, om vi har været med til at give børn en barndom, der har fyldt dem med oplevelser, der på sigt aktiverer frygt og angst eller det om barndommen har givet dem mulighed for at stå som resiliente mennesker, der kan stå modstandsdygtigt i det livet byder dem – også når de er blevet voksne.

læs mere
Om naturlige menneskelige modningsprocesser

Om naturlige menneskelige modningsprocesser

Naturlig modning må være det modsatte af forceret modning.
Forceret modning er for mig dér, hvor f.eks. planter ikke får mulighed for at modnes i deres eget tempo.
Når vi ser på frugt, grønt og afskårne blomster i butikkerne, så ved vi inderst inde godt, at det, vi dér har mulighed for at købe ikke kommer fra planter, der er modnet og vokset naturligt.
Alt vi ser er rimelig snorlige.

læs mere

Kontakt info

Adresse

Capellavej 44, 8270 Højbjerg

Telefon

+45 25 74 73 33

Medlem af

Mette Graves - FTHF - Foreningen af talehørelærereFORENINGEN AF TALE-HØRE-LÆRERE I FOLKESKOLEN

Send en besked

15 + 10 =

Blog Perspektiver på skolevægring!