Om naturlige menneskelige modningsprocesser
september 19, 2019
by Mette Graves
Om naturlige menneskelige modningsprocesser

Hvad er naturlig modning

Naturlig modning må være det modsatte af forceret modning.
Forceret modning er for mig dér, hvor f.eks. planter ikke får mulighed for at modnes i deres eget tempo.
Når vi ser på frugt, grønt og afskårne blomster i butikkerne, så ved vi inderst inde godt, at det, vi dér har mulighed for at købe ikke kommer fra planter, der er modnet og vokset naturligt.
Alt vi ser er rimelig snorlige
– blomsterne er i ens størrelse og lige langt fremme i at folde sig ud.
– Agurker, tomater, æbler, pærer osv er ens.
– Ingen tegn på insektangreb
– Ingen jord
– Ingen misfarver

Jeg stod i dag og betragtede grøntafdelingen, hvor jeg plejer at handle ind.

Jeg kunne ikke slippe tanken om, at vi har vænnet os så meget til forceret modning.
Vi har vænnet os til standarder for udseende, størrelser, farver osv, at vet er blevet det ”rigtige” – det ”normale”.

Vi er ved at glemme det ”naturlige”.
Naturlige modningsprocesser!
Jeg blev så opslugt af en idé, jeg fik, at jeg kørte ind til 2min” helsekostbutik i Aarhus.
Og dér i den lille grøntafdeling så jeg dét, jeg mindedes fra min barndom. Frugt og grønt i en stor blanding af små, store, lige, bøjede, glansløse og med jord på.
Jeg snusede naturligheden helt ind i mine lunger, lukkede mine øjne og lod mig fylde af, at jeg nu stod overfor frugt og grønt, der var modnet ligeså naturligt som de produkter i økologi og demeterkvalitet, som mine forældre dyrkede of solgte i deres fritidslandbrug, da jeg var barn.
Dér i grøntafdelingen, i helsekostbutikken blev jeg mindet om det naturlige.

Her var der gulerødder, der næsten var sorte af jord, i alle mulige størrelser – nogle krogede, andre med små knaster på. ”Rigtige” gulerødder!
– Ikke fordi dem i den første butik ikke var rigtige – men der var INGEN jord, INGEN knaster – kun én størrelse – kun snorlige.

Her var agurker, der var krumme, lige, små og store – som agurker nu engang er, når de for lov til at sno sig efter solens stråler, når den står op over horisonten, hver morgen og efterlader agurkeplanten i mørke, når den suser videre for at lyse på den anden side af vores planet – indtil næste morgen. De agurker, der var store og flotte var lige så gode som de krumme og små. Deres forskellige udseende var blot udtryk for, at de var forskellige og havde haft forskellige vækstbetingelser.
– I den første butik var alle agurker indpakket i plastic, én størrelse, snorlige – også de økologiske af slagsen.

Jeg kan blive ved at beskrive iagttagelser på forskellen på det, der var naturligt modnet og det, der var ”forceret” modnet. 

Jeg tror, der sker noget i vores ubevidste sind, når vi på daglig basis – dag ud og dag ind ser, at vi har kunnet knække koden til at ensrette produkterne i vores frugt og grøntafdelinger.

Måske kan vi ligefrem have fået galt i halsen, at forceret modning er okay.

Og så slog en ny tanke ned i mig.
Den vil jeg gerne dele her.
Jeg har jo arbejdet i PPR i rigtig mange år. Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, hvor vi konsulenter med vores uddannelsesmæssige baggrund kunne hjælpe børn og deres forældre og professionelle, når børnenes udvikling ikke forløb forventeligt i forhold til deres alder.
Tanken handlede om, at vi i vores samfund er begyndt at tro, at vi skal  forcere børns naturlige modningsprocesser.
Som hypnotisør ved jeg, hvor enkelt vores ubevidste sind lader sig forføre af det, vi oplever hver eneste dag.
Tænk, hvis nu vi har gang i, at tro, at vi også skal forcere naturlige menneskelige modningsprocesser – fordi vi ”kan”. Uden at tænke på konsekvenser for at det enkelte menneskes standard ikke er en ret agurk, en lige orange gulerod, men en afspejling af de forhold de vækster, gror og modnes i.

Det er jo dét, vi har gang i, når vi overbeviser os selv om, at vi kan lave standarder for, hvordan blomster, frugt og grønt skal vokse.
Vi snydes i supermarkederne, når vi ser blomster, der er fuldstændig ens med lige stængler og ikke et blad sidder forkert. Ikke ét insekt, der kunne minde os om, at en blomst er et stykke natur med hele sin naturlighed i sig og med sig.

Hvis du ikke helt kan huske de smukke afskårne blomster ved indgangen til de fleste supermarkeder, så kan tog jeg et par billeder, sidst jeg var der 

BLOMSTERBILLEDE

…….Frugt og grønt, der ligger snorlige, i ens størrelser, er en illusion.
Hvis vi går ud til en dansk frugt-plantage, vil vi kunne se æbler i forskellige størrelser. Forskellige. 

Når vi sidder med børn må vi stoppe illusionen med, at vi kan drive ”stordrift”.
Vi kan tilbyde børn at vokse, gro og modnes i deres eget tempo. Respektere deres forskellige opvækstbetingelser. Respektere deres slægts historier og vilkår, der ligger som usagte fortællinger oog oplevelser i deres DNA.

Vi ville jo heller aldrig plukke umodne æbler og heppe på, at de skal modnes.

Det bedste æble, vi kan sætte tænderne i er det æble, der er vokset på det træ, der har stået i de bedste jordforhold, fået tilpas sol og regn, fået lov at trække livskraften ned til rødderne om vinteren og ligget i dvale indtil forårets komme og årets gang naturligt ender med, at det helt naturligt bærer frugt i sensommeren. Usprøjtet, ugødet. Bare saftigt, sprødt og delikat og et produkt af at have siddet på et træ, der har fulgt årstidernes naturlige cyklus og sået med dybe rødder uanset vejrlig.

Naturlig modning – Naturlige udviklingsprocesser

Jeg fik så en ny idé – og det var at vi mennesker må og skal have lov til at modnes naturligt – både følelsesmæssigt og emotionelt – både som barn, men også som voksen, når vi indimellem opfører os som børn.

Vi modnes fysisk!
Vi kunne ikke drømme om at begynde at lære et spædbarn at løbe!
Vi er udmærket klar over, at et barn må udvikle og modne knoglestruktur, muskelmasse, balance, hjerte, lunger, koordineringsapparatets sammenhæng med hjerne, rygsøjle osv.

Vi modnes kognitivt
Vi ville aldrig forvente, at et barn kan forholde sig til abstraktioner, medmindre det er modnet og udviklet tilpas til t kunne forholde sig til ting på et abstrakt plan.
Og alligevel vinder bogstavernes ligegyldige form indpas i flere og flere vuggestuer – i en udviklingsmæssig fase, hvor bogstaver er fuldstændig ligegyldige – men hvor oplevelser og erfaringer med det sanselige liv er langt vigtigere end abstraktioner.

Vi modnes emotionelt og følelsesmæssigt.
Vi ved, at det emotionelle område er vigtigt.
Vi kan ikke forvente at et lille barn forstår sine kropslige oplevelser og følelser.
Vi accepterer den præmis, at et spædbarn giver udtryk for, hvordan det har det – lige nu. Og har brug for at blive passet på og tage sig af – for at få opfylde sine behov.
Når vi bliver ældre kan vi forvente, at vi voksne kan styre og kontrollere vores emotioner og følelser.
Men de emotionelle og følelsesmæssige modningsprocesser følger ikke blot alder.
Der er stadig mange voksne, der stadig indimellem opfører sig som børn, når livet ikke giver dem det, de vil have.

Og så kan jeg da efterhånden komme til pointen – selvom den har været længe undervejs – for den sidste tanke jeg fik i den række af tanker, jeg fik, da jeg stod og betragtede de ens udseende levende produkter var, at modningsprocesser er underfundige.

De forcerede modningsprocesser kan vi sikkert måle på.
Hvor meget gødning og kunstigt lys skal vi bruge, for at producere x-mængde lige agurker efter det, vi har sat som standarden.

De naturlige modningsprocesser er ikke lette at måle på, i forhold til standarder. For her hyldes vækstens og modningens individuelle vej.

Den emotionelle modning er ligeledes underfundig.
Den er slet ikke let at måle på.
For hvis vi gør de emotionelle naturlige modningsprocesser intellektuelle, så prøver vi at forstå det, vi burde have mulighed for at opleve.
Det er i oplevelsen, at samspillet mellem den kropslige oplevelse, følelser, tanker, handlinger, værdier, identitet, integreres. En oplevelse – En erkendelse kan ikke forceres.

Den naturlige emotionelle modning fungerer i praksis som to typer vandhaner.
Det umodne emotionelle system fungerer på den måde, at vi enten kan åbne for den kolde hane eller den varme hane – men aldrig på samme tid. Enten kan vi lide – eller også kan vi ikke lide.

Det emotionelt modnede menneske har udskiftet vandhanen med et blandingsbatteri.
De kan blive frustrerede, men bevare roen i den frustrerede situation.
De kan blive bange men bevare overblikket mens de sveder angstens sved.
De kan skælde ud og bevare fokus på handlingen og ikke på personen.
Det har skiftet deres ”kolde og varme vand ud men lunkent, så ingen kommer til skade.

Og så har vi de voksne, der stadig har deres gode gamle vandhane, hvor livet stadig er enten, eller – sort, hvidt. Og som ikke forstår, hvorfor de ikke kan få vand ud af deres vandhane, der er tempereret.
Blandingsbatteriet er en naturlig konsekvens af de naturlige modningsprocesser, vi som menneske har brug for at gennemleve – og som desværre kan stoppes, hvis vi prøver at intellektualisere dem.

Vi bliver under ingen omstændigheder bedre til at forholde os til naturlig indre ro, ved at lære hvad følelser hedder.
Det er via koblingen i oplevelsen og erkendelsen, oplevelsen ved at leve livet, mens vi lever det samtidig med at vi får øget bevidsthed, der naturligt gror et skønt blandingsbatteri frem, helt af sig selv.

For mit eget vedkommende gik det op for mig, da jeg begyndte at interessere mig for psykoterapiens mange områder, hypnosen jeg har prøvet mange ting – udelukkende for at opleve – holotropisk åndedræt, traumeforløsning, familieopstilling, meditation, naturassisteret terapi, regression, drømmetydning, kropsterapi og meget, meget mere. Jeg har oplevet det hele på egen krop, og ikke blot læst om det i en bog eller modtaget forelæsninger om det. Jeg har set medstuderende træde ud af ”rumlerillen” og igen få kontakt til de helt naturlige modningsprocesser.

Det er dét, vi skal tillade os selv meget mere af.
Dykke ned i de naturlige modningsprocesser og få gang i hele vores system – i stedet for at ville leve livet ”rigtig” eller ”forkert”.

Børn skal have lov at give den gas med deres ”kolde og varme vandhane” – Voksne, der indimellem opfører sig som børn har både en vandhane og et blandingsbatteri. De kan træffe bevidste valg, når først de finder vejen til de naturlige processer. De kan vælge at bruge blandingsbatteriet og hvis de ikke kan få det til at virke, så kan de opsøge hjælp til at få gang i det.

Vi fjerner os desværre fra naturlige livsprocesser, når vi vil forstå, styre og kontrollere det, der behøver at modnes via naturlige processer, der varer hele livet.

Vi får gang i naturlige livsprocesser og modningsprocesser, når vi tillader os selv at opleve, blive berørt, og berøre – os selv, andre og livet, som det er.
Vi er ikke skabt til at lade vores sol skinne 24/7 – nogle gange er der regnvejr, storm, kulde, lyn og torden – og nogle gange er der hedebølge. Nogle gange er der vinter og vi kryber i hi – andre gange pibler vores idéer frem på ny. Og sådan skal det være – Det er NATURLIGT.
De grundvilkår, vi ikke kan ændre – dem må vi nødvendigvis acceptere. Accepten kan ikke forklares eller læres – den må erkendes og opleves gennem erfaringer og koblinger til nye erkendelser, erfaringer og oplevelser.

Vi skal have lov at frustreres over det, der ikke virker for os – så vi kan søge en ny vej.
Vi skal have lov at sørge over det, der ikke er muligt – for at finde glæden over dét, der ér muligt.

Det at opleve er en kæmpe del af naturlige emotionelle modningsprocesser.
Opleve det vi mærker – for det er oplevelsen der vækker os til bevidsthed.

Det bedste vi kan give hinanden som mennesker er at bevare os selv som menneskelige mennesker af kød og blod, autentiske, og ikke blot ”intellektificerede” så vi som menneske kan stå i dét, der er – som det er. 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Perspektiver på skolevægring!

Perspektiver på skolevægring!

Skolevægring starter med at børnene fravælger skolen som fysisk opholdssted for læringsprocesser.
Eller; Skolevægring kan starte med fravær fra skolen af andre årsager end fravalg af skolen..
Lad os ændre vores italesættelse af skolevægring som ”noget man rammes af” og i stedet søge at få skolefravær eller skolevægring til at give mening.

læs mere
Der er så meget – vi ikke forstår ❤️ Mit hjerte brænder for dét, der ér

Der er så meget – vi ikke forstår ❤️ Mit hjerte brænder for dét, der ér

Det eneste, vi kan gøre er, at sætte intentionen for dét, der “bliver” og bryde vore egne mønstre…. Ikke bare tænke det igennem og lave nye hypotetiske strategier – Hvilket er godt, hvis det virker….. Men ofte virker det ikke – og så sætter vi analyser op, finder en ny løsning, og prøver den af….. og kan så spørge os selv, om dén så virker?

læs mere

Kontakt info

Adresse

Capellavej 44, 8270 Højbjerg

Telefon

+45 25 74 73 33

Medlem af

Mette Graves - FTHF - Foreningen af talehørelærereFORENINGEN AF TALE-HØRE-LÆRERE I FOLKESKOLEN

Send en besked

10 + 5 =

Blog Om naturlige menneskelige modningsprocesser